Gaming-technologie bij het laden en lossen van bulkschepen
EMO loopt wereldwijd voorop met geavanceerde automatisering Bij EMO op de Maasvlakte gebeurt alles in de overtreffende trap: opslag van kolen en
ijzererts op 160 hectare, overslag met een capaciteit van 200.000 ton per dag en maar liefst
zeven gigantische stacker/reclaimers om erts en steenkool te storten en af te graven. Er is
een netwerk van transportbanden van in totaal 47 kilometer. De losbruggen aan de zeekade
lossen de grootste bulkcarriers ter wereld met gigantische grijpers, tot wel 85 ton per grijper.
Achter de schermen wordt bovendien een hightech investeringsprogramma uitgevoerd dat
het proces verregaand moet automatiseren en alle equipment onbemand moet kunnen
laten opereren.
Op het eerste gezicht lijkt het een simpel
proces: zeeschip lossen, materiaal
opslaan op het terrein en weer storten in
een ander zeeschip, binnenvaartschip
of wagon. Toch weet men bij EMO dat
proces telkens weer te verbeteren en te
verfijnen. In het kader van een meerjaren-
investeringsplan van zo’n 110 miljoen
euro is er de afgelopen jaren al het nodige
gebeurd. Daaronder de realisatie
van volledig automatische treinbelading
(zie Solids Processing nr. 5 van 2008), een
extra stacker/reclaimer, een nieuwe controlekamer
en de bouw van een nieuwe
mega-losbrug voor zeeschepen, de grootste ter wereld (zie Solids Processing
nr. 4 van 2012).
Recentelijk is de focus steeds meer verschoven
naar vergaande automatisering
en verbeterde informatievoorziening.
Daarbij loopt EMO wereldwijd voorop
qua innovatie.