Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

       

ARTIKEL
Tweede leven voor carbon black Recycling Erik te Roller
Download dit artikel als pdf
Is uw adres bekend, dan wordt de pdf meteen geopend, anders krijgt u een link toegestuurd.
Ook ontvangt u onze volgende nieuwsbrief.

Tweede leven voor carbon black

Recycling Erik te Roller

AkzoNobel neemt sinds kort gerecyclede carbon black af van het jonge bedrijf Black Bear. Het pigment wordt toegepast in ‘eco-premium’ poedercoatings voor onder meer industriële koelingen.
Het zwarte pigment ‘carbon black’ wordt normaal gemaakt door olie te verbranden. Aangezien er voor één kilogram carbon black tweeëneenhalve kilogram olie nodig is, komt er bij de productie relatief veel CO2 vrij. De zwarte stof wordt op grote schaal toegepast in autobanden, waar het stevigheid geeft aan het rubber. Sinds de zomer van 2017 wint Black Bear de carbon black terug uit oude autobanden door deze in een oven te pyrolyseren [verbranden onder zuurstofloze condities, red.] Het rubber gaat dan over in een olie- en gasmengsel en de carbon black blijft achter als vaste stof. Na een aantal opwerkingsstappen levert dat carbon black op voor toepassing in de rubberindustrie of als pigment. Het vrijkomende gas dient als brandstof voor een wkk-installatie, die voor 90-95% voorziet in de eigen operationele energievraag. De olie verkoopt het bedrijf onder andere aan raffinaderijen. Aangezien het gas afkomstig is van natuurrubber, maakt het bedrijf in feite gebruik van een groene brandstof.
AkzoNobel neemt sinds kort gerecyclede carbon black af van het jonge bedrijf Black Bear. Het pigment wordt toegepast in ‘eco-premium’ poedercoatings voor onder meer industriële koelingen. Het zwarte pigment ‘carbon black’ wordt normaal gemaakt door olie te verbranden. Aangezien er voor één kilogram carbon black tweeëneenhalve kilogram olie nodig is, komt er bij de productie relatief veel CO2 vrij. De zwarte stof wordt op grote schaal toegepast in autobanden, waar het stevigheid geeft aan het rubber. Sinds de zomer van 2017 wint Black Bear de carbon black terug uit oude autobanden door deze in een oven te pyrolyseren [verbranden onder zuurstofloze condities, red.] Het rubber gaat dan over in een olie- en gasmengsel en de carbon black blijft achter als vaste stof. Na een aantal opwerkingsstappen levert dat carbon black op voor toepassing in de rubberindustrie of als pigment. Het vrijkomende gas dient als brandstof voor een wkk-installatie, die voor 90-95% voorziet in de eigen operationele energievraag. De olie verkoopt het bedrijf onder andere aan raffinaderijen. Aangezien het gas afkomstig is van natuurrubber, maakt het bedrijf in feite gebruik van een groene brandstof. 500 SHADES OF BLACK “Er is best veel R&D aan voorafgegaan. Het ging niet om fifty shades of grey, maar om five hundred shades of black”, grapt Rik Leunissen, hoofd Commercial & Business Development. Eerder al zijn een aantal mkb-bedrijven in de verf-, inkt- en rubberindustrie als klant voor de gerecyclede carbon black geworven. “Samen met AkzoNobel hebben we toegewerkt naar een pigment dat ook aan de kwaliteitseisen en specificaties voor toepassing in eco-premium poedercoatings voldoet. Die samenwerking zetten we voort om nog meer toepassingen voor onze carbon black te vinden.” GECERTIFICEERD De Cradle-to-Cradle™ gecertificeerde carbon black levert volgens Klaas Kruithof, Director RD&I Performance van AkzoNobel, een lagere CO2 -voetafdruk, omdat er geen olie voor verbrand hoeft te worden. Bovendien draagt het ook bij aan het oplossen van het mondiale probleem van oude banden die bij het afval belanden. “Samen zetSolids Processing | nr. 5 | oktober 2018 27 ten we een stap in de richting van circulariteit en slagen er ook in om uit de banden een waardevol commercieel product te halen”, aldus Kruithof. EVEN HOGE KWALITEIT “De carbon black die wij terugwinnen, is geschikt voor heel veel toepassingen en van dezelfde kwaliteit als carbon black op basis van olie”, verklaart Leunissen. Hij tekent hierbij aan, dat er in autobanden wel acht tot tien verschillende typen carbon black zitten. Veel typen zijn algemeen toepasbaar, maar voor specifieke toepassingen moet het juiste type carbon black eruit gehaald worden. MEESTE GELD Het idee voor Black Bear komt van een van de oprichters, Jan Jonkman. Hij werkte destijds in China aan het hergebruik van afvalstromen en vroeg zich af of de twee miljard autobanden die jaarlijks wereldwijd in de afvalstroom terecht komen niet verwerkt zouden kunnen worden tot waardevolle producten. Samen met engineer Roland Verberne en rubbertechnoloog Chris Twigg ging hij aan de slag. “De pyrolyse van autobanden is al lang bekend. Veel spelers richten zich echter op de verwerking van de banden tot olie, terwijl carbon black het meeste geld oplevert. Daarom hebben wij de focus gelegd op carbon black van zo hoog mogelijke kwaliteit”, aldus Leunissen. ● 2 miljard autobanden per jaar als grondstof voor waardevolle producten TWEEDE LEVEN VOOR CARBON BLACK Een van de nieuwe installaties van Black Bear voor het producderen en afvullen van carbon black uit recyclaat van autobanden. Erik te Roller | Fotografie: Zebra Fotostudio’s bv | RECYCLING Solids Processing www.solidsprocessing.nl © ProcesMedia
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel